Internat

Välkommen att bo på Lunnevads internat, här finns ca 100 internatrum, enkelrum och dubbelrum. Vilket innebär att omkring hälften av våra deltagare också bor hos oss.

Att bo på internatet

Vi hoppas förstås att alla som önskar bo på internatet ska ges möjlighet till detta. I början av läsåret brukar det vara stor efterfrågan på vårt internatboende så det är inte säkert att alla som önskar kan få ett enkelrum direkt från terminsstart. För att erbjuda så många som möjligt ett boende på skolan har vi iordningställt ett antal dubbelrum.

Om du redan från början kan tänka dig att dela rum med någon är det bra om du anger det på ditt antagningsbesked. Ange även om det är någon särskild person du önskar dela rum med.

Eftersom det är så många som vill bo på skolans internat och tillgången är mindre än efterfrågan har skolan som policy att i första hand erbjuda rum till ”långväga” deltagare som inte har möjlighet att dagpendla. Därefter tar vi ställning till andra skäl.

I slutet av vecka 27 fördelas de drygt 100 platserna och under samma vecka mailas besked ut till alla som sökt boende. Om du blir tilldelad del i dubbelboende, eller om vi inte kan erbjuda dig något boende från kursstart, kontaktar via dig via telefon.

Som boende på Lunnevad är du helinackorderad under läsåret, det vill säga du betalar för kost och logi. Du bor i eget rum som är möblerat med säng, stol, skrivbord, hyllor, fåtölj och gardiner. Boendeytan i internatrummen är ca  13 – 14 m2. Lägenheterna i Längan är undantaget då de är 33 m2
Du behöver endast ta med personliga ägodelar samt täcke och kudde. I varje korridor finns TV samt ett pentry med köksutrustning, matplats, kyl och frys. En gemensam tvättstuga finns i varje hus. Du har även tillgång till fullt utrustade städskåp och sopsortering i alla korridorer. Vi tillhandahåller “gröna påsen” för matavfall.

Alla våra internatboenden har bra internetanslutningar.

Bäckafall
Med sina 38 rum, fördelade på fem korridorer samt ett specialrum nere i källaren, är Bäckafall vårt största boende. De flesta av rummen är placerade två och två med gemensam hall/dusch/toalett och egen garderob. Fyra rum har egen toalett. Alla deltagare i samma korridor har tillgång till fullt utrustat kök med TV. I källaren finns gemensamt TV-rum, styrketräningsrum och biljardrum.

Västangård
Detta boende har 31 rum fördelade på tre korridorer. I entrén till rummet möts du av en privat liten hall med handfat och garderob. Dusch och toaletter och ett fullt utrustat kök samt uppehållsrum finns i varje korridor och disponeras gemensamt av alla deltagare som bor i korridoren. I Västangård finns också skolans kök och matsal med ett större dagrum i anslutning till matsalen.

Östangård
Här erbjuder vi 25 rum fördelade på två korridorer. I entrén till rummet möts du av en privat liten hall med handfat och garderob. Dusch och toaletter och ett fullt utrustat kök samt uppehållsrum finns i varje korridor och disponeras gemensamt av alla deltagare som bor i korridoren.

Längan
Det här är vårt minsta boende, med två korridorer bestående av tre rum per korridor. Varje rum är utrustat med garderob samt privat hall med egen toalett och handfat. Gemensam dusch finns i korridoren. I det gemensamma uppehållsrummet finns ett fullt utrustat kök med tv och detta disponeras gemensamt av alla deltagare som bor i korridoren.

Det finns även två mindre lägenheter i Längan med egen uteplats, kök och badrum.

Här kan du se kostnaderna för boendet

Ansvarig för
sidans innehåll: