Efter Lunnevad

Vad gör man efter studierna på musiklinjen?

Carl Ackerfeldt - klassisk


Var studerade du efter Lunnevad?

På Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, först kördirigering sedan musikerlinjen med sång som huvudinstrument. Sedan blev det Operahögskolan i Stockholm.

Vad har du gjort efter studierna?
Jag är verksam som frilansande opera- och konsertsångare. Jag har de senaste åren sjungit på Kungliga Operan, Malmö Opera, Drottningholms Slottsteater, Berwaldhallen, Göteborgs Konserthus, Malmö Konserthus m.m. under bl.a. dirigenter som Kent Nagano, Daniel Harding, Herbert Blomstedt, Leif Segerstam. Hinner även med lite dirigering nu, det som jag en gång studerade på Lunnevad! Härnäst sjunger jag rollen som Dr Falke i Läderlappen på Trettondagskonserten i De Geer-hallen i Norrköping, och sedan Greven i Figaros Bröllop på Norrlandsoperan under våren -15.

Hur upplevde du tiden på Lunnevad?
Som en saga. Minns hur jag och mina vänner bölade och hulkade när vi för sista gången skulle kliva ut från Bäckafall och Västangård, efter två helt fantastiska år. Blir varm när jag tänker tillbaka på hur kul det var. Östgötaslätten blev också en del av mig. Känns alltid lika bra när man åter får se den breda ut sig omkring en!




Lena Swanberg - jazz

Var studerade du efter Lunnevad?
Efter Lunnevad studerade jag på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, kandidat-musikerprogrammet jazz, samt ett års påbyggnad i instrumental- och ensemblepedagogik. Mitt examensarbete blev en två månaders lång fältstudie i Recife, Brasilien där jag undersökte musiken inom den afro-brasilianska religionen Candomblé.

Vad har du gjort efter studierna?
Sedan dess har jag spelat in en skiva med mina egna sånger ("The art of Staying Young And Unhurt" 2012), samt medverkat på några skivor med andra (bl.a. Ann-Sofi Söderqvist Jazz Orchestra, Norrbotten Big Band, Steinar Aadnekvam och "Sonja Åkesson Tolkad Av"'). Jag var med i en vokaltrio som sjöng Lambert, Hendricks and Ross repertoar, och spelade med den på jazzklubbarna runt i Sverige. Jag har sjungit mycket brasiliansk musik i alla möjliga konstellationer. Just nu skriver jag låtar till nästa skivprojekt och försöker utveckla min teknik genom att ta sånglektioner.

Hur upplevde du tiden på Lunnevad?
Lunnevad var en fin tid! Många varma fina människor, och mycket utrymme för att öva och spela tillsammans. Jag lärde mig väldigt mycket och det fanns mycket bra resurser. Jag var rädd i början att inte vara "good enough", sedan släppte det och jag kunde jobba på fokuserat i min egen takt, det var mycket värt för mig att gå två år på skolan. Det andra året var det mycket som "föll på plats". Att utveckla sin musikalitet  och teknik tar tid, och måste få ta tid.



Ebba Wigren - folkmusik

Vad gör du nu?
Nu går jag andra året på Göteborgs Högskola för scen och musik på Världsmusikerprogrammet. Spelar trummor och slagverk med bla Sallyswag, Ill Wicker och Aurelia Dey & the Ballers.

Hur upplevde du tiden på Lunnevad?
Det finaste med Lunnevad var gruppkänslan. Skolan och internatet blev som ett minisamhälle. Jag fick känna på den feta känslan att i grupp går det att förändra. Vi startade tex en feministisk grupp som fick dit Genusfotografen för att hålla i en föreläsning. I köket tog de till sig våra önskemål om bättre vegansk mat. Att komma från gymnasiet där elevinflytande ofta var tungrott så var möjligheten att påverka, som alltid borde vara självklart iofs, på Lunnevad fint att uppleva.
Jag gillade att det fanns andra linjer också. Efter att ha repat med musiknördar timmar i sträck var det skönt att gå till bildhuset och se när konstnördarna gjorde häftiga saker. Den fränaste personen på Lunnevad är Husmor, en klippa!